Dolní Morava na kolech

07.07.2021

Dolní Morava mě lákala vzhledem k novým trailům už dlouho... Protože to není úplně za "bukem" (z Prahy necelé 3 h cesty), rozhodli jsme se tam jet na víc dní. A rozhodně jsme neprohloupili. Dolní Morava má co nabídnout, i když se jedná vlastně jen o jedno údolíčko :) Prorokuji tomuto místu, že to bude druhý Špindlerův Mlýn, takže honem, honem, než se tam navalí spousty turistů.

Trocha toho zeměpisu, Dolní Morava je a není na území Moravy... Obec patří pod kraj Pardubický, a přesně údolím vede hranice mezi Moravou a Českem. A i když název "Dolní" tomu nenapovídá, nachází se na severní hranici s Polskem, ne na jižní Moravě, jak si mnozí z nás (slovy já) mysleli. Našli jsme si ubytování v apartmánu V zátiší a měli jsme velmi šťastnou ruku. Majitelka Zdeňka se o nás starala jako o vlastní a šla nám natočit pivo i v půl desáté večer, když jsme se dokodrcali z výletu.

Jak jsem naznačila výše, Dolní Morava je spíše údolí, které poskytuje možnosti výletů jak do nížin (směr Králíky), tak i na hřebeny směr Sněžný Králík, tedy Králický Sněžník (11. nejvyšší hora ČR). My jsme ovšem nejvíce vyhlíželi trail park, který je vyhlášený.

Modrý Selský trail je velmi příjemný 7 km dlouhý sjezdík. Záleží na vás, jakou rychlostí se pustíte dolů, zda se jen pohoupete, nebo si i zalétáte... Červený lesní trail byl lehce techničtějšího rázu, ale nic, co by se nedalo sjet. Na černý Mamutí trail jsem se bohužel nedostala, protože místní bodrý chlapec mě zneklidnil zvoláním "A víš, že jedeš na černou?" Většinou to alespoň zkusím, ale jelikož jsme byli vlastně na začátku dovolené, nechtěla jsem riskovat... Nevím, jestli za tuto mojí "zodpovědno-srabost" může pokročilý věk, či zranění, kterými jsem své tělo již v minulosti několikrát počastovala...

Vřele ale doporučuji vydat se i mimo traily na "obyčejné" cyklo výlety, protože kopce jsou na Dolní Moravě vysoké a výhledy fantastické. Sjezd mezi loukami po červené (E3 Hřebenovka), je opravdu super. Stejně tak i cyklotrasy až dozadu za Králický sněžník. Bavila mě cyklostezska po úbočí (6267), která končí přímo u začátku trailů. No a pro ty, co se raději vozí dolu z kopce, tak lanovka (jedna jízda i s kolem za 220 Kč) to jistí.

Suma sumárum, traily super, příroda nádherná a v létě tam není takové vedro, protože i v údolí jste v 650 metrech nad mořem.

Vaše letní, stále MTB nadšená, Rumová Víla

IG: @_rumovavila

Užitečné odkazy:

Cesta z Prahy necelé 3 h cesty - 202 km

Ubytování:

My bydleli V zátiší a vřele ho doporučujeme. Přistup majitelů je skvělý, nic není problém. Apartmány dobře vybaveny, úschovna kol na dva zámky, posezení hned u baráčku, nebo je zde k dispozici velká krytá terasa. Paní Zdeňka umí skvělé snídaně, na vyžádání večer podá rum, či načepuje pivo. Poměr cena / kvalita naprosto super. Odkaz: https://www.ubytovaninadolnimorave.eu/

Trasy:

1. den = jen výšlap po svých nahoru na začátek trailů Dolní Moravy
2. den = okružní jízda po červené (nádherné sjezdy po louce) směr Králíky

3. den = větší výlet 42 km, 1 200 m převýšení, objetí kompletního údolí (pozor Králický Sněžník je CHKO, tzn. musíte přes Polsko)

4. den = pro slabší kusy už jen lanovka, poježděníčko nahoru a dolů přes modrou :)